Många av oss kanske associerar "vittnesmål" med det som sker i en rättegång. Vittnen berättar om vad de sett eller hört, och bidrar till det kunskapsunderlag som används för att fastställa vad som hänt inför en friande eller fällande dom. Men vittnet har också en alldeles särskild roll i det vi kan kalla den moderna vetenskapen. Hela idén om att det är möjligt att producera objektiv kunskap är baserad på att det finns vittnen – resultatet av ett vetenskapligt experiment måste bevittnas och bekräftas av andra än forskaren själv, för att kunskapen ska ses som giltig.
Vilken kunskap kan vi förmedla med ett vittnesmål? När vi samlar vittnesmål om skog är vi intresserade av människors erfarenheter av skog i förändring och upplevelser av förlust. Det har genomförts många experiment i våra skogar och vi kan se resultaten av dem i form av en snabb frammarsch för granbarkborren och stormfällda träd. Men vem vittnar om resultaten av dessa experiment?
Vi vittnar om svunna tiders relation till skogarna; skogar som människor arbetade i, som husdjur betade i, som fåglar bosatte sig i. Vi vittnar om skogar som inte längre finns kvar, eller sådana som kraftigt förändrats och vad det innebär för rörelse, liv, minnen och kunskap. Vi vittnar om vad vi känner när skogen försvinner eller förändras så mycket att vi inte längre kan röra oss där.
Vi vittnar om skog.
Many of us might associate “witness statements” with what takes place in a courtroom. Witnesses give an account of what they have seen or heard, contributing to the body of knowledge used to determine what has happened before a guilty or not guilty verdict is reached. But the witness also has a very particular role in what we can call modern science. The whole idea that it is possible to produce objective knowledge is based on witnesses – the results of a scientific experiment must be observed and confirmed by others than the researcher, in order for the knowledge to be considered valid.
What knowledge can we convey through bearing witness? When we gather witness statements about the forest, we are interested in people’s experiences of forests in transition and in their perceptions of loss. Many experiments have been carried out in our forests, and we can see the results of them in the rapid advance of the spruce bark beetle and in trees felled by storms. But who bear witness to the outcomes of these experiments?
We bear witness to past times’ relationships with forests; forests in which people worked, where livestock grazed, where birds made their nests. We bear witness to forests that no longer exist, or those that have been profoundly altered, and what this means for our movement, lives, memories, and knowledge. We bear witness to what we feel when the forest disappears or changes so much that we can no longer move through it.
We bear witness to the forest.