Henrik Strömberg

HNK presenterar en platsbyggd installation av den Berlinbaserade konstnären Henrik Strömberg. Öppning 6 september 14-17. kl. 16.00 samtal med konstnären och presentation av det nya samarbetet mellan HNK och Kunstverein am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin, "Samla skog", medverkar gör Susanne Prinz, föreståndare för Kunstverein am Rosa-Luxemburg- Platz.
Utställningens öppettider: 7-28 september, 13-17 lördag och söndag.
Utställningen görs med stöd av Region Västmanland och Skinnskattebergs kommun.
Serien av nya verk som kommer att presenteras utgör en installation som introducerar berättelser och bilder – komponerade, omkomponerade, antydda – ibland flyktiga, stundtals måleriska, poetiska och ständigt i förändring i relation till varandras diskurser. Motiven i konstnärens bildvärld förändras inför våra ögon medan vi betraktar dem, antyder betydelser bortom de mest uppenbara och samlar symboler och förfäders skuggor, samtidigt som de talar om liv, död och transformation. Fotografierna föreslår berättelser och meta-berättelser och öppnar en gränsöverskridande men övertygande passage till människans upplevelse av liv och förändring, till något annat och möjligt, bortom. De skulpturala verken, deras variationer och utförande genom naturliga, återfunna och bearbetade material, inbjuder publiken att ompröva rummets roll för förändring, förfall, representation och övergång.
Strömbergs installation kommer att utforska spårets utplåning genom arkivfragment – kartor, texter, bilder – kopplade till bilder, platser eller data, samtidigt som just dessa fragment fungerar som diskursiva inledningar till alternativa berättelser om människans uppfattning av naturen och jaget. Genom att samla, kollagera, överexponera, dölja och övermåla material blir kritisk information och tecken gömda, kamouflerade i sin egen existens. Spänningen mellan att avslöja och att dölja är avgörande, likaså dragkampen mellan dessa poler. Konstnären presenterar genomskinliga glaskärl och kollage innehållande föremål och rester av dessa, medan gipsskivor monterade i träkabinens paneler formar ett ”rum i rummet”,
vilket antyder en handling av beslöjande/avslöjande och en omförhandling av samlandet – inte som enkel bevisinsamling utan som en subversiv omgestaltning av verkligheten, där betydelser förblir flytande.
Text: Chiara Valci Mazzara
Henrik Strömberg (SE, 1970) bor och arbetar i Berlin. Han har en M.A. i fotografi och fotografins historia från FAMU, Academy of Performing Arts i Prag, Tjeckien, samt en B.A. i fri konst från Camberwell College of Art, London, Storbritannien.
Han arbetar med fotografi, skulptur och installation, ofta i en sammansmältning av de olika medierna i övergripande rumsliga installationer utvecklade kring teman som transformation, annorlundaskap och samhälleliga paradigm, där interaktionen mellan skulpturala volymer, arkitektoniskt språk och användningen av funna objekt och återbrukade material ingår. Strömberg har ställt ut i Sverige, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Italien, Polen, Frankrike, Schweiz, Nederländerna, Österrike, Belgien, Skottland, Japan, USA, Sydkorea och Martinique.
The series of new works that will be presented, forms an installation introducing narratives and images composed, re-composed, suggested, sometimes ephemeral, at times painterly, poetic and ever-evolving in relation with each other’s discourse. The subjects of the artist's imagery change in front of our eyes as we observe it, suggest meanings beyond the most obvious ones and gather symbols and ancestral shades while speaking about life, death and transformation. The photographs suggest narratives and meta-narratives and open a liminal yet cogent passage to the depths of human life and transformation perception, to something else and possible, beyond, while the sculptural pieces, their declinations and execution through natural, recovered and reworked materials invite the public to re-consider the space of change, decay, representation and transition.
Strömberg’s installation will explore the erasure of evidence through archival fragments—maps, texts, images—linked to images, places or data, while the very same fragments function as discursive incipits for alternate narratives of the human perception of nature and the self. By collecting, collaging, over exposing, obscuring and overpainting materials, critical informations and signifiers result hidden, camouflaging their own existence. The tension between revealing and concealing is crucial, much as the pull between them. The artist presents clear glass containers and collages containing objects and remnants of those, while plaster boards adjusted within the wooden cabin panels form a "room within a room," suggesting a veiling/un-veiling act and the renegotiation of the act of gathering not as simple evidence collection but as a subversive re- framing of reality, where meaning/s remain fluid.
Text: Chiara Valci Mazzara
Henrik Strömberg (SE, 1970) lives and works in Berlin. He holds an M.A. in Photography and History of Photography from FAMU, Academy of Performing Arts Prague, Czech Republic and a BA in Fine Art from Camberwell College of Art, London, UK.
He works with photography, sculpture and installation, often merging the various media in overarching spatial installations developed around topics such as transformation, otherness and societal paradigms while comprising the interaction between sculptural volumes, architectural vocabulary and the use of objects trouvée and repurposed materials. Strömberg – consecutively – exhibited mostly institutionally in Sweden, U.K., Czech Republic, Germany, Italy, Poland, France, Switzerland, the Netherlands, Austria, Belgium, Scotland, Japan, USA, South Korea and Martinique.